En multimedial verden

Image

Oppgaven var å finne en sak på en nettside eller i en nettavis som er multimedialt utstyrt, og analysere dens relevans, presentasjon og hvordan den var utstyrt – kunne det blitt gjort annerledes?

Her er det veldig mye å velge mellom. Tidligere har jeg ikke vært helt klar over hvor mange multimediale herligheter det faktisk finnes der ute. Noen av dem som kanskje er aller vakrest å se på, er Snow Fall og Out in the Great Alone. Begge to anbefales, selv om det tar en liten evighet å komme seg gjennom alt – jeg jobber fortsatt med det.

Men jeg har likevel valgt å holde meg til lille Norge, og til en kanal som hele tiden spytter ut nye, multimediale skapelser. De har drevet med det lenge, og de gjør det bra. Jeg snakker selvsagt om NRKs P3 Dokumentar. P3 Dokumentar skiller de seg ut fra andre nyhetsmedium, som prøver seg med et multimedialt gullkorn en gang i blant. Et eksempel her Aftenbladets dekning av Kampen-saken, hvor de også lagde en 20 minutter lang videodokumentar. 

Til denne oppgaven valgte jeg dokumentaren Tanker fra Post 4 – en sterk historie om en jente som lot tvangstankene spise henne opp innefra, til hun veide under 30 kg. Tanker fra Post 4 er utstyrt med en radiodokumentar på omtent 30 minutter, flere videosnutter med korte intervjuer, bilder, radioklipp og tekst. Jeg vil si at den har det meste. Det er ikke noe fancy greier som i Snow Fall – det er enkelt og greit en historie som fortelles gjennom at vi får se, høre og lese om Ingeborg. I tilegg er det tatt med nyhetsbærende punkter, og intervjuer med fagfolk. Vi får også et innblikk i en annen kvinnes historie, Laila, om hvordan jentefestene fungerer i hennes vennekrets – de spiser masse god mat sammen, og spyr like gjerne alt opp igjen – sammen. Til slutt kommer vi tilbake til Ingeborg, og hennes råd til foreldre og syke. Det er en innholdsrik og forseggjort dokumentar.

Kunne den vært utstyrt annerledes? Det kunne den selvsagt. Den kunne vært kun en radiodokumetar, den kunne vært kun video, den kunne vært kun tekst. Den kunne vært dokumentert gjennom bilder fra sykdommen startet og til nå – men i stedet har den litt av alt. Jeg syns ikke den skulle vært gjort annerledes. Nå er den tilpasset slik at folk selv kan velge hvordan de vil få med seg Ingeborgs historie.

Dette er i utgangspunktet en radiodokumentar, men den er likevel tungt tekstdrevet. Personlig liker jeg å ha muligheten til å selv lese historien, og er glad for at teksten er der i tillegg til lyd og bilde. Valgmuligheten er noe leseren/lytteren/seeren setter pris på – tror jeg – og den bør vi ikke frata dem. I dette tilfellet finner man videosnutter og lydklipp når man blar seg nedover i teksten. For at denne saken ikke skulle være tekstdrevet, burde det hele gjerne vært gjort om til en videodokumentar. 

Vurder hvor vellykket hele saken er både journalistisk og i presentasjon.  Har man tenkt riktig, har man vektlagt riktig, kunne en ha valgt et annet ståsted – kunne for eksempel saken vært løst mer i pakt med deltakende journalistikk tankegang?

Hele saken i sin helhet er vellykket både journalistisk og i presentasjon – nettopp på grunn av valgmulighetene vi blir servert. NRK har den fordelen at de har ansatte med kompetanske på alle plattformer, og derfor kan de enklere lage slike sammensatte dokumetarsaker.

Andre medier hadde kanskje gjort det annerledes. Aftenbladet tror jeg hadde droppet hele lyddelen, og fokusert mer på videodelen av det hele. De hadde nok supplert med litt tekst, men ikke like mye som her. Sandnesposten eller Jærbladet hadde nok laget en tekstfeature. De små, lokale avisene har ikke kommet like langt når det kommer til å presentere sakene sine multimedialt og på flere plattformer, men de jobber seg stadig oppover. Om 10 år tror jeg vi lever i en multimedial verden, på godt og vondt. Det er viktig å ikke være for fancy i utformingen – nyheten må ikke druknes i dilldall.

Det er min mening – takk for meg.

 

Leave a Reply

