Dialekt e jysla kjekt

Oppgave 1: Vurder Jærbladets dialektgransking som et Public Journalism prosjekt. Er dette å skape deltakende journalistikk? I så fall hvorfor eller hvorfor ikke?

Bare for å jørr et poeng ud av dette, har eg valgt å skriva innlegget mitt på dialekt. Pur Stavangårsk. Koffår har eg d? For dialekt e jysla kjekt, og eg e stolte over måden EG snakke på. Og det e nok folk på Jæren óg. Bare trykk deg inn på lenkå og se ka Jærbladet drive med for tiå: http://jbl.no/index.php?page=nyheter&KatID=30

Jærbladet dekke kommunene Hå, Time og Klepp – ganske små og intime plasser vil eg sei – og adle med nynorsk i blodet. Nå har bladet prøvd seg fram både med å skriva någen av sagene sine på dialekt, men de oppfordre og lesarene t å senda inn ord og uttrykk som kanskje ikje e allmenn kjente. Det e vel ein fine måde å lera seg någe nytt på? Det syns i hvert fall eg.

Jærbladet har et ønske om å driva med levande journalistikk – journalistikk som lokalsamfunnet kan bidra med på sin egen måde. De tar tatt amerikanernes “Public Journalism” og plassert d på gjødsla mark. Det lokte det seier av, spørr du meg. Og kubæsj – på Jæren altså.

Her e de 10 punktene som Landslaget for Lokalaviser (LLA), deriblandt Jærbladet, trekke fram som nyttige steg mot et levande lokalsamfunn:

  1. Lytt t innbyggårene
  2. Oppfordra t engasjemang
  3. Je lesarene kunnskab og innsikt
  4. Legg menneskår på tåpp
  5. Fortell ein historie
  6. Ver tålmodige – og jåbb for resultatår
  7. Valgdekning på innbyggårenes premissår
  8. Lån øyrår og auår av innbyggårene
  9. Evaluer aviså på ein nye måde
  10. Samarbeid med andre medium og forskningsinstitusjonår

Både som menneske, journalist og lesar kan eg vel sei at dette e fine punkt i mine auer. Og grunnen t at eg tror at dette vil slå an på Jæren, e at kultur e någe folk faktisk bryr seg om. Språget vårt seie någe om identiteten vår, og kor me komme fra. Og sjøl om någen av oss siddisar ofte jørr litt uskyldig narr av de jærske dialektene, e det sjelden eg har møtt på ein jærbu som ikje e stolte over breikingå si. Og det syns eg e flott!

Nå ska eg komma med et eksempel. Fredrikstad Blad (FB) gjorde et dialektstunt tidligere i vår. De valgte å skriva ei heile avis på pur Fredrikstaddialakt. Nå har eg ein kjereste som komme derifra, men han snakke (heldigvis) ikje sånn. Men det jørr resten av familien. Og vett du ka. Selv om østfoldingene har blitt kåra t å ha Norges desidert styggaste dialekt, e de sjøl glade i an – naturlig nok. Og aldri før har FB solgt så mange aviser. ADLE avishyllene va tomme denne dagen. Eg lyge ikje, eg har sikre kilder fra Fredrikstad. Dette bevise vel at folk e glade i d som de kan føla tilhørighet t. Nå e ei lokalavis någe nært fra før av, men når avisene til og med velge å trekka d ner på dialektnivå, då e di pinadø ganske nærme d me kan kalla deltagande journalistikk.

Et aent eksempel. Eg har jobba ein gode del i Stavanger Aftenblad i d sista. Og i sommer fekk eg i oppgave å skriva ein dialektsag, i samarbeid med alle Schibstedavisene. Eg sko fordypa meg i skillet mellom “egenes” og “gadespråg” – eller det forsvinnande skillet, nærmare sagt. Uansett – eg måtte laga ein quiz. Om gode, gamle Stavangerudtrykk. Type “Ka betyr drolt? 1. Troll. 2. Bæsj. 3. Fiskebåt”. Og jett om det va någe folk likte. Aldri før har eg fått så mange lesermail med løgne ord og udtrykk som eg heller burde brukt. Med andre ord – folk engasjerte seg.

Nå e d på tide å konkludera litt…

Nå har ikje dette eksperimentet t Jærbladet vart så grævla lenge, for de fleste “jærske” sagene blei vel publiserte 3. og 4. oktober – så ska de je seg nå, liksom? D hadde vært kjekke om de holdt kogen litt lenger altså. Og me kan jo spekulera så møje me bare vil og sagen, men Jærbladet må nok komma med ein liden oversikt øve kossen dette faktisk slo an hos folk. Kanskje har jærbuene drede i d.

Og bare for å ha sagt d – ja, eg syns Jærbladet dialektgranskingsprosjekt invitere t deltagande journalistikk, men eg syns fortsatt det finns andre og bedre måder å jørr d på. Følg punkt 1. i de ti bud – lytt t innbyggårene. E dette någe de syns e interessant? Ja, sikkert. Men sånne viktige samfunnsmessige ting syns de nok og e interessant. Så spørr de om det og, spørr du meg. Men det e d ingen som jørr.

 

God natt.

Leave a Reply

