Livets mange spørsmål…

Image

Hva betyr journalistisk kvalitet?
Når jeg tenker på journalistisk kvalitet tenker jeg på saker som journalisten(e) har brukt den nødvendige tiden til å få med alle viktige elementer, som f.eks flere gode kilder og ulike synspunkter. Jeg tenker også på språket, for uten et godt språk og gode skildringer av mennesker og miljø er det ikke givende å lese en tekst. Journalisten må kunne male et bilde, og ta leseren med inn i historien, uten å miste dem på veien et sted. For å klare dette kreves tid. Apropos bilde, så er det viktig med en god fotograf. 

Men – jeg tror dagens journalister har for dårlig tid til å lage god kvalitetsjournalistikk. Selvsagt er det ulikt i de forskjellige avisene og mediene, men på en generell basis burde det vært mer rom for gravende journalistikk, reportasjeskriving over tid og et dypdykk i de gode historiene. Vår oppgave er å avdekke kritikkverdige forhold i samfunnet, og det er ikke gjort på én, to, tre. Og ja, tid er penger, men det er vel verdt det? Hva vil DU lese: billige søppelsaker (for å sette det litt på spissen), eller de litt dyrere, men gode historiene? Jeg velger sistnevnte. Og jeg er også villig til å betale for det, når flere aviser nå er tvunget til å ta betalt på nett, med såkalte pluss-artikler. De gode sakene lager ikke seg selv, og noen må selvfølgelig ha betalt for å gjøre jobben. Folk som ikke forstår dette er etter min mening meget trangsynte. Vi naturligvis blitt bortskjemte fordi det har vært gratis å lese nettaviser i så lang tid, men når ingen vil kjøpe papir lenger, må de gå over til å betale på nett – sånn er det bare. Ellers vil det vi kjenner som kvalitetsjournalistikk i dag dø en sakte, men sikker død. Tror jeg, da.

Hva er det som kjennetegner høykvalitetsjournalistikk?
Nå har jeg allerede skrevet mye om hva jeg anser som journalistikk av høy kvalitet, men jeg fant også en formel for håndverksmessig høykvalitetsjournalistikk. Den går slik: Hkj = K x M, der K står for antall kilder og M for antall motstridende synspunkter i en og samme sak. Énkildejournalistikk er billigjournalistikk. Flerkildejournalistikk hvor flere motstridende synspunkter kommer frem, tar lenger tid å lage, og er derfor dyrere.

Svaret blir da: flere kilder, flere motstridende synspunkter, tar lenger tid å lage og er dyrere – men av bedre kvalitet 🙂 

Har du eksempler fra valgkampen på det ene eller det andre?
Ja, jeg har ett: VG har som kjent en del penger å bruke på kvalitetsjournalistikk, og jammen meg gjør de det av og til også. Tidligere i sommer valgte de å presentere Norges politiske historie på en morsom og forseggjort måte – syns jeg. I “Eventyret om Soria Moria-regjeringen” (http://www.vg.no/spesial/2013/valg/tegneserie/) kan du som digital bruker scrolle deg nedover både på PC, nettbrett og mobil, og få servert betydelige hendelser/skandaler/løfter fra 2005 og frem til i dag. Her kan du også lese mer om de ulike statsrådene ved å holde musepilen over ansiktet deres, og det er jo en enkel måte å lese deg opp på flere folk uten å måtte skifte fane og søke på nytt og på nytt. Ellers syns jeg at denne tegneserien gjenspeiler at det er brukt både tid og penger, og 

Er kvalitetsjournalistikk plattformavhengig?
Ja, det kan den være. Bare les det jeg har over her, og klikk deg inn på lenken, så vil du forstå at noe lignende aldri kunne blitt gjort hverken på papir, radio, eller tv for den saks skyld. Internett er fremtiden, og nettbrett er laget for å skape bedre leseropplevelser. Derfor må vi bruke det for alt det er verdt. Og om vi det godt nok – jeg skriver forresten “vi” fordi vi er fremtidens journalister;-) – tror jeg også folk kan godta at de må betale litt for det.

Det selvfølgelig an å lage kvalitetsjournalistikk både i papir, på radio og på tv, men jeg tror nettet er det som vil være dominerende framover. Her har vi en unik egenskap ved at vi kan tillate oss å ha med mye mer informasjon enn f.eks i avis, hvor du har en spesifikk mal å forholde deg til. På nettet kan du veldig enkelt lenke saker opp til hverandre, og ha kule effekter (slik som i Soria Moria), som at du kan få mer informasjon ved å holde musepiler der og der. 

Ellers, godt valg i dag. Bruk stemmeretten!

Leave a Reply

